top of page

En ambivalent tid!

1 månad utan nåt bloggande, och ändå har jag behövt skriva av mig mer än någonsin. Använder Facebook som en mindre blogg för det mesta, men nu känner jag ändå att det är dags för ett inlägg. Det har hänt så sjukt mycket den senaste månaden. Mitt kärleksliv har raserats och min nästan 4 år långa relation är slut och min karriär går bättre än någonsin. En något ambivalent tid då man vill vara glad och tacksam för den framgång man får vara med om, men samtidigt känner man sig tom och ledsen för att kärlekslivet går i krasch.

Förra veckan, ons 22:e Jan fick jag och min kollega (som ni ser på bilden här ovan) ta emot Live Apan-priset i kategorin ”Årets nyskapare” på Sweden Live Music Conference i Västerås. Det var helt magiskt! Jag trodde aldrig att jag skulle få stå på scen och ta emot pris framför 750 personer ur Sveriges musik- och festivalbransch-elit! Alla var liksom där, och applåderade vår lilla festival, Subkultfestivalen, som firar 5 år i sommar. Dessutom bjöd jag in alla att höra av sig så kirrar vi VIP-lista för dem, haha! Tänk er 750 pers på VIP-listan. Men det hade varit en ära att sätta alla dessa musik-eldsjälar på gästlistan så de kan koma och fira vårt 5-årsjubileum så jag hoppas många hör av sig.

Men just sånt här är så viktigt för att man ska förstå att man faktiskt gör något bra. Man skapar något som andra uppskattar och som gör en viktig roll inom Sveriges musikbransch. Subkult har en viktig plats, och när man svettats och blött för denna festival i snart 7 år, så måste man påminnas om detta. Jag har inte fått en enda krona för Subkult, snarare fått betala, som festivalgeneral och grundare. Men att stå på scen och få äran att ta emot ett pris för allt hårt arbete – då känns det värt varenda stund och alla tusentals ideella timmar. Känner mig så tacksam för detta, och svävade på moln hela kvällen. Tack till er alla som var där och tack till Juryn som valde att ge oss detta hederspris!

1 Januari blev jag singel igen. Jag valde att göra slut trots att känslorna fanns kvar, men vi hade ingen fungerande relation alls, snarare mycket destruktiv. Jag är som alltid väldigt privat med mitt privatliv, men inser också att jag har många som följer mig i sociala medier som förmodligen får en skev bild av mig när jag endast visar upp framgångar. Så jag har bestämt mig för att vara mer öppen även med de tuffa stunderna för att slippa höra att mitt liv verkar vara så perfekt och en dans på rosor. För det första: ingen har ett sådant liv. De som visar upp perfekta Instagrambilder och som är med om mycket skoj, har fortfarande problem i sitt liv. Relationer, motgångar och utmaningar. Ingen människa går problemfri genom livet hur mycket slantar som än finns i plånboken eller hur framgångsrik man än verkar vara. Men vi som har framgångar har även också slitit häcken av oss för att komma dit (bortsett från de som föddes med guldskeden i munnen). Vi jobbar hårt för att nå våra mål, så tro inte att karriären kommit och knackat på min dörr. Jag har däremot knackat på tusen dörrar innan en äntligen öppnades. Inget kommer gratis. När det kommer till kritan så vill vi alla känna kärlek och gemenskap, och få känna lycka. Och just det där med att känna lycka ska jag beröra som ämne en annan dag.

En relation ska lyfta upp en och få en att må bra. När man känner att näst intill all energi går åt att få relationen att fungera, och den ändå inte gör det trots allt man gör, så är det ingen bra relation. Och tyvärr spelar det ingen roll hur mycket man älskar någon för kärlek löser inte problemen, även om man naivt gärna vill tro att man kan bota någon annans problem eller sina egna med passion och romantik.

Just nu känner jag att jag är på rätt väg. Och jag har lovat mig själv att fokusera mer tid på min son samt mig själv, och att jag inte ska ge mig in i någon mer relation med någon som inte förstår mig. Jag är en hårt arbetande, driven person som vill ha det bästa av två världar. Jag vill ha äventyren och friheten som finns i festivalande, resande och konserter och event. Och även hemmakvällar med netflix och popcorn och familjemys. Jag vill inte behöva välja, men ständigt pressar människor mig att jag måste det. Man ska ”växa upp” och vara mätt på festival och resande, MEN HUR BLIR MAN DET? Och man ska nöja sig med den enkla vardagen utan att bli deprimerad, MEN HUR LYCKAS MAN MED DET? Och varför finns det en sådan norm att jag som kvinna, mamma och vuxen ska sluta vilja ha roligt ibland? Det är ju rätt självklart att man inte kan endast tänka på sig själv och roa sig hela tiden, det är ingen som påstått det heller. Men att känna skuld för att man har ett stort intresse för musik- och festivalbranschen och gärna går på event och träffar folk, hur kan det vara fel? Men jag har i alla fall aldrig träffat någon som förstår dessa två världar inom mig, och det är väl därför mina relationer spricker. Och dessutom att känna förtroende och tillit till varandra. Jag är en otroligt social person, men jag är också väldigt lojal till mina vänner och familj. Jag tänker aldrig mer ta skit för att jag är någon jag inte är.

2020 är året då jag verkligen ska läka mina vingar, börja flyga igen och satsa på mina pågående projekt. Jag ska inte vika mig för avundsjuka och skuld som andra vill kasta på mig. Jag ska vara ärlig mot mig själv och tro på mig själv, även när andra tvivlar. Hade jag lyssnat på ”andra” under dessa åren så hade jag aldrig kommit dit jag är idag.

Och framför allt: jag ska börja lyssna på min magkänsla. Jag har ignorerat den allt för länge och det har bara gjort mig ont.

Jag hoppas Ni känner detsamma: 2020 är ett nytt år och nu ska Ni satsa på det som gör er lyckliga. Ljug inte för er själva, stanna inte kvar i sammanhang, relationer, arbeten eller annat som gör er olyckliga. Livet är för kort för det.

Och glöm inte att ge spegelbilden en komplimang – vi är faktiskt mycket mer lättmanipulerade än vi tror så testa ge dig lite kärlek hur dumt det än låter. Sedan så hörde jag ju nyligen att om man ler mer än 2 minuter så lurar man hjärnan att man är lycklig – så börja le för sjutton! Och leenden smittar av sig.

PUSS! /Mirre Sennehed

Följ mig på instagram: @mirresennehed

Facebook: www.facebook.com/mirresennehed

LinkedIn: Mirre Sennehed

Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page